Toont deze email niet correct? Bekijk deze dan in uw browser
Tuinbouw Primaviera - De Bloemistenkwekerij - 40 ha locatie Rijsenhout drie fasen
 
Vervolgstap voor project PLUK1 vanwege veelbelovende uitkomst van Concept Clinics.
 

Beste lezer,

Met de ontdekking van een aantal belangrijke nieuwe behoeftes bij de bloemenconsument is het project PLUK in een nieuwe fase terechtgekomen. Om deze kansen te kunnen benutten heeft het project een nieuwe bemanning, financiering voor de lanceringen en een nieuwe organisatie nodig.

Begin juli vonden Concept Clinics plaats in Amsterdam op initiatief van de Stichting Glashelder, in samenwerking met de organisatie de Bloemistenkwekerij. Dit is in het kader van innovatie in de Nederlandse sierteeltsector in het algemeen en de ontwikkeling van het retailproject PLUK in het bijzonder.

Achterliggende reden is dat het rendement en de continuïteit van bedrijven in deze sector zwaar onder druk staat vanwege de crisis en toegenomen buitenlandse concurrentie. Onder de naam Bloemistenkwekerij is een groep kwekers gaan innoveren op basis van ketenomkering: produceren waar vraag naar is. Daarbij wordt de hele keten anders ingericht.

Een belangrijke stap hierin is het ontwikkelen van een nieuw verkoop kanaal, dat beter aan de wensen van de kritische bloemenconsument voldoet dan het huidige aanbod. Voor de productontwikkeling is gebruik gemaakt van de zogenaamde “concept clinics”, die eerder al bij merken als Wehkamp, Ohra, Mediq en Bonne Maman succesvol werd toegepast.

Bij de clinics zijn zowel bloemenconsumenten als experts betrokken geweest om een duurzaam concept te formuleren, dat op groot draagvlak in de markt kan rekenen. De realisatie van de clinics  is mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van de Rabobanken Schiphol en Bollenstreek, het (voormalig) Ministerie van EL&I en Syntens. 

Naast de ontdekking van een aantal potentieel interessante behoeftes bij de consument was een van de belangrijkste uitkomsten van de clinics het inzicht dat er twee koopmotieven zijn die in het segment “Bloemen in een Vaas” overheersen. Enerzijds het genot van het zelf uitzoeken van bloemen in een mooie, volle winkel. Anderzijds de verrassing van het krijgen van bloemen. Opvallend was dat bloemenkopers niet graag bloemen via internet kopen. Wel is er ruimte voor een merk met een emotionele lading en een frisse, vrolijke uitstraling. Een sterke merkpositie maakt het mogelijk om een sterke consumententrouw te genereren.

Uit de clinics kwamen een aantal aantrekkelijke productideeën voort geschikt voor de toekomst. Met een daarvan kan een start gemaakt worden, omdat het een goede marktpotentie en een positief verdienmodel heeft, met een gunstige investeringsniveau bij de start. Daardoor is de slaagkans groot.

De belangrijkste vervolgstap is het organiseren van een representatieve testmarkt, het aantrekken van financiering , het aangaan van logistieke partnerships en het voorbereiden en uitvoeren van een uitrol in meerdere grote steden. Ook is de Stichting Glashelder voor de uitvoeringsfase in gesprek met een nieuwe interim manager die binnenkort het stokje overneemt van Peter Douwes, die als interim manager de onderzoeksfase heeft georganiseerd en afgerond.

Voor vragen of suggesties is de Stichting Glashelder bereikbaar door te mailen of bellen met: Ton Kester t.kester@bloemistenkwekerij.nl; Tel. 06-54325339

De Stichting Glashelder

 

Europa1 Het project ‘Haalbaarheid Primaire Retail’ mede mogelijk is gemaakt door ELFPO: “Europa investeert in haar platteland”

 
www.bloemistenkwekerij.nl |  Volg ons op Twitter | Doorsturen naar een vriend |   Afmelden nieuwsbrief